Eintrag weiter verarbeiten
„ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL...
Gespeichert in:
Zeitschriftentitel: | Literatūra |
---|---|
Personen und Körperschaften: | |
In: | Literatūra, 50, 2016, 5, S. 85 |
Format: | E-Article |
Sprache: | Unbestimmt |
veröffentlicht: |
Vilnius University Press
|
Schlagwörter: |
author_facet |
Tkaczyk, Krzysztof Tkaczyk, Krzysztof |
---|---|
author |
Tkaczyk, Krzysztof |
spellingShingle |
Tkaczyk, Krzysztof Literatūra „ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ Literature and Literary Theory |
author_sort |
tkaczyk, krzysztof |
spelling |
Tkaczyk, Krzysztof 1648-1143 0258-0802 Vilnius University Press Literature and Literary Theory http://dx.doi.org/10.15388/litera.2008.5.10231 <jats:p>In 1786 in Rome, Johann Wolfgang Goethe wrote about him: “He is my younger brother; we art cut from the same mould. However, fate was against him, whereas I was fortune’s favourite.” He meant Karl Phillip Moritz (1756-1793), a German writer and art critic, Greek mythology historian, precursor of modern psychology and the author of psychological novel. If we assume that Goethe’s comments concern Moritz’s material and social status only, we would have to admit that Goethe was right. However, if we apply these judgments to the quality of his (Moritz’s) works, we would be inclined to saying that in this case the great Goethe was wrong. In his aesthetic, Moritz is far more interesting and progressive than his “elder brother”; in his literary criticism – more consistent than Schiller, and in perceiving society and politics – more radical than Kant. This article is mainly on key concept regarding Moritz’s aesthetic works: the concept of beauty and its functionalism. Definition of “the work of art” as a closed, specified unity enables Moritz to get out of the frame of aesthetics itself and to enter the sphere of politics. Moritz liberates man from the restraints of utility and treats him as a noble individual who possesses the artistic value in himself.</jats:p> „ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ Literatūra |
doi_str_mv |
10.15388/litera.2008.5.10231 |
facet_avail |
Online Free |
finc_class_facet |
Allgemeine und vergleichende Sprach- und Literaturwissenschaft, Indogermanistik, Außereuropäische Sprachen und Literaturen |
format |
ElectronicArticle |
fullrecord |
blob:ai-49-aHR0cDovL2R4LmRvaS5vcmcvMTAuMTUzODgvbGl0ZXJhLjIwMDguNS4xMDIzMQ |
id |
ai-49-aHR0cDovL2R4LmRvaS5vcmcvMTAuMTUzODgvbGl0ZXJhLjIwMDguNS4xMDIzMQ |
institution |
DE-D275 DE-Bn3 DE-Brt1 DE-Zwi2 DE-D161 DE-Gla1 DE-Zi4 DE-15 DE-Pl11 DE-Rs1 DE-105 DE-14 DE-Ch1 DE-L229 |
imprint |
Vilnius University Press, 2016 |
imprint_str_mv |
Vilnius University Press, 2016 |
issn |
1648-1143 0258-0802 |
issn_str_mv |
1648-1143 0258-0802 |
language |
Undetermined |
mega_collection |
Vilnius University Press (CrossRef) |
match_str |
tkaczyk2016ichfordresovielfreiheitundmussealsnotigistubermichselbstubermeinebestimmungundmeinenwerthalsmenschzudenken1zurkunstundfreiheitskonzeptionbeikarlphilippmoritz |
publishDateSort |
2016 |
publisher |
Vilnius University Press |
recordtype |
ai |
record_format |
ai |
series |
Literatūra |
source_id |
49 |
title |
„ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_unstemmed |
„ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_full |
„ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_fullStr |
„ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_full_unstemmed |
„ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_short |
„ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_sort |
„ich fordre so viel freiheit und musse, als nötig ist, über mich selbst, über meine bestimmung und meinen werth als mensch zu denken“.1 zur kunst- und freiheitskonzeption bei karl philipp moritz |
topic |
Literature and Literary Theory |
url |
http://dx.doi.org/10.15388/litera.2008.5.10231 |
publishDate |
2016 |
physical |
85 |
description |
<jats:p>In 1786 in Rome, Johann Wolfgang Goethe wrote about him: “He is my younger brother; we art cut from the same mould. However, fate was against him, whereas I was fortune’s favourite.” He meant Karl Phillip Moritz (1756-1793), a German writer and art critic, Greek mythology historian, precursor of modern psychology and the author of psychological novel. If we assume that Goethe’s comments concern Moritz’s material and social status only, we would have to admit that Goethe was right. However, if we apply these judgments to the quality of his (Moritz’s) works, we would be inclined to saying that in this case the great Goethe was wrong. In his aesthetic, Moritz is far more interesting and progressive than his “elder brother”; in his literary criticism – more consistent than Schiller, and in perceiving society and politics – more radical than Kant. This article is mainly on key concept regarding Moritz’s aesthetic works: the concept of beauty and its functionalism. Definition of “the work of art” as a closed, specified unity enables Moritz to get out of the frame of aesthetics itself and to enter the sphere of politics. Moritz liberates man from the restraints of utility and treats him as a noble individual who possesses the artistic value in himself.</jats:p> |
container_issue |
5 |
container_start_page |
0 |
container_title |
Literatūra |
container_volume |
50 |
format_de105 |
Article, E-Article |
format_de14 |
Article, E-Article |
format_de15 |
Article, E-Article |
format_de520 |
Article, E-Article |
format_de540 |
Article, E-Article |
format_dech1 |
Article, E-Article |
format_ded117 |
Article, E-Article |
format_degla1 |
E-Article |
format_del152 |
Buch |
format_del189 |
Article, E-Article |
format_dezi4 |
Article |
format_dezwi2 |
Article, E-Article |
format_finc |
Article, E-Article |
format_nrw |
Article, E-Article |
_version_ |
1792327106090237961 |
geogr_code |
not assigned |
last_indexed |
2024-03-01T12:31:56.961Z |
geogr_code_person |
not assigned |
openURL |
url_ver=Z39.88-2004&ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-8&rfr_id=info%3Asid%2Fvufind.svn.sourceforge.net%3Agenerator&rft.title=%E2%80%9EICH+FORDRE+SO+VIEL+FREIHEIT+UND+MUSSE%2C+ALS+N%C3%96TIG+IST%2C+%C3%9CBER+MICH+SELBST%2C+%C3%9CBER+MEINE+BESTIMMUNG+UND+MEINEN+WERTH+ALS+MENSCH+ZU+DENKEN%E2%80%9C.1+ZUR+KUNST-+UND+FREIHEITSKONZEPTION+BEI+KARL+PHILIPP+MORITZ&rft.date=2016-12-28&genre=article&issn=0258-0802&volume=50&issue=5&pages=85&jtitle=Literat%C5%ABra&atitle=%E2%80%9EICH+FORDRE+SO+VIEL+FREIHEIT+UND+MUSSE%2C+ALS+N%C3%96TIG+IST%2C+%C3%9CBER+MICH+SELBST%2C+%C3%9CBER+MEINE+BESTIMMUNG+UND+MEINEN+WERTH+ALS+MENSCH+ZU+DENKEN%E2%80%9C.1+ZUR+KUNST-+UND+FREIHEITSKONZEPTION+BEI+KARL+PHILIPP+MORITZ&aulast=Tkaczyk&aufirst=Krzysztof&rft_id=info%3Adoi%2F10.15388%2Flitera.2008.5.10231&rft.language%5B0%5D=und |
SOLR | |
_version_ | 1792327106090237961 |
author | Tkaczyk, Krzysztof |
author_facet | Tkaczyk, Krzysztof, Tkaczyk, Krzysztof |
author_sort | tkaczyk, krzysztof |
container_issue | 5 |
container_start_page | 0 |
container_title | Literatūra |
container_volume | 50 |
description | <jats:p>In 1786 in Rome, Johann Wolfgang Goethe wrote about him: “He is my younger brother; we art cut from the same mould. However, fate was against him, whereas I was fortune’s favourite.” He meant Karl Phillip Moritz (1756-1793), a German writer and art critic, Greek mythology historian, precursor of modern psychology and the author of psychological novel. If we assume that Goethe’s comments concern Moritz’s material and social status only, we would have to admit that Goethe was right. However, if we apply these judgments to the quality of his (Moritz’s) works, we would be inclined to saying that in this case the great Goethe was wrong. In his aesthetic, Moritz is far more interesting and progressive than his “elder brother”; in his literary criticism – more consistent than Schiller, and in perceiving society and politics – more radical than Kant. This article is mainly on key concept regarding Moritz’s aesthetic works: the concept of beauty and its functionalism. Definition of “the work of art” as a closed, specified unity enables Moritz to get out of the frame of aesthetics itself and to enter the sphere of politics. Moritz liberates man from the restraints of utility and treats him as a noble individual who possesses the artistic value in himself.</jats:p> |
doi_str_mv | 10.15388/litera.2008.5.10231 |
facet_avail | Online, Free |
finc_class_facet | Allgemeine und vergleichende Sprach- und Literaturwissenschaft, Indogermanistik, Außereuropäische Sprachen und Literaturen |
format | ElectronicArticle |
format_de105 | Article, E-Article |
format_de14 | Article, E-Article |
format_de15 | Article, E-Article |
format_de520 | Article, E-Article |
format_de540 | Article, E-Article |
format_dech1 | Article, E-Article |
format_ded117 | Article, E-Article |
format_degla1 | E-Article |
format_del152 | Buch |
format_del189 | Article, E-Article |
format_dezi4 | Article |
format_dezwi2 | Article, E-Article |
format_finc | Article, E-Article |
format_nrw | Article, E-Article |
geogr_code | not assigned |
geogr_code_person | not assigned |
id | ai-49-aHR0cDovL2R4LmRvaS5vcmcvMTAuMTUzODgvbGl0ZXJhLjIwMDguNS4xMDIzMQ |
imprint | Vilnius University Press, 2016 |
imprint_str_mv | Vilnius University Press, 2016 |
institution | DE-D275, DE-Bn3, DE-Brt1, DE-Zwi2, DE-D161, DE-Gla1, DE-Zi4, DE-15, DE-Pl11, DE-Rs1, DE-105, DE-14, DE-Ch1, DE-L229 |
issn | 1648-1143, 0258-0802 |
issn_str_mv | 1648-1143, 0258-0802 |
language | Undetermined |
last_indexed | 2024-03-01T12:31:56.961Z |
match_str | tkaczyk2016ichfordresovielfreiheitundmussealsnotigistubermichselbstubermeinebestimmungundmeinenwerthalsmenschzudenken1zurkunstundfreiheitskonzeptionbeikarlphilippmoritz |
mega_collection | Vilnius University Press (CrossRef) |
physical | 85 |
publishDate | 2016 |
publishDateSort | 2016 |
publisher | Vilnius University Press |
record_format | ai |
recordtype | ai |
series | Literatūra |
source_id | 49 |
spelling | Tkaczyk, Krzysztof 1648-1143 0258-0802 Vilnius University Press Literature and Literary Theory http://dx.doi.org/10.15388/litera.2008.5.10231 <jats:p>In 1786 in Rome, Johann Wolfgang Goethe wrote about him: “He is my younger brother; we art cut from the same mould. However, fate was against him, whereas I was fortune’s favourite.” He meant Karl Phillip Moritz (1756-1793), a German writer and art critic, Greek mythology historian, precursor of modern psychology and the author of psychological novel. If we assume that Goethe’s comments concern Moritz’s material and social status only, we would have to admit that Goethe was right. However, if we apply these judgments to the quality of his (Moritz’s) works, we would be inclined to saying that in this case the great Goethe was wrong. In his aesthetic, Moritz is far more interesting and progressive than his “elder brother”; in his literary criticism – more consistent than Schiller, and in perceiving society and politics – more radical than Kant. This article is mainly on key concept regarding Moritz’s aesthetic works: the concept of beauty and its functionalism. Definition of “the work of art” as a closed, specified unity enables Moritz to get out of the frame of aesthetics itself and to enter the sphere of politics. Moritz liberates man from the restraints of utility and treats him as a noble individual who possesses the artistic value in himself.</jats:p> „ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ Literatūra |
spellingShingle | Tkaczyk, Krzysztof, Literatūra, „ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ, Literature and Literary Theory |
title | „ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_full | „ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_fullStr | „ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_full_unstemmed | „ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_short | „ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
title_sort | „ich fordre so viel freiheit und musse, als nötig ist, über mich selbst, über meine bestimmung und meinen werth als mensch zu denken“.1 zur kunst- und freiheitskonzeption bei karl philipp moritz |
title_unstemmed | „ICH FORDRE SO VIEL FREIHEIT UND MUSSE, ALS NÖTIG IST, ÜBER MICH SELBST, ÜBER MEINE BESTIMMUNG UND MEINEN WERTH ALS MENSCH ZU DENKEN“.1 ZUR KUNST- UND FREIHEITSKONZEPTION BEI KARL PHILIPP MORITZ |
topic | Literature and Literary Theory |
url | http://dx.doi.org/10.15388/litera.2008.5.10231 |